Back home
Het verhaal gaat, dat in een oeroud verleden, eonen geleden , een machtige beschaving onze aarde bestierde. Goden gelijk, hadden ze de hand in wereldwonderen en natuurverschijnselen.
Op een dag vertrok dit volk, een verre en vreemde missie, de rest van de mensheid verweesd achterlatend in hun barbaarse tranendal.
Vandaag zijn alleen nog huzarenstukjes in steen de stille getuigen van hun eens zo grote invloed.
Maar de dag is nabij dat Zij terugkeren, in hun zilveren schepen, en de aarde voor altijd van aanschijn zullen veranderen.
Ik besef zeer wel dat dit een variant is op het scheppingsverhaal, waarbij dit keer niet Jezus, maar wel een volk van ruimtereizigers onze redders zullen zijn. Geloof ik zoiets zelf? Wel, dat is eigenlijk totaal irrelevant.
Dit kan ik er toch wel over zeggen: eenieder die ooit lang is blijven stilstaan bij duizenden jaren oude architectuur, in het bijzonder die uit oud Egypte, komt met een schok tot het besef dat een en ander simpelweg niet kan gemaakt zijn met koperen beiteltjes en handkracht. In feite moet je fantast zijn om zoiets te beweren, iets klopt er niet.
Hoe vergezocht het ook kan lijken, het is zeker een verhaal met mythische kracht, dat kan wedijveren met het bijbelse verhaal.
En dus stelde ik mij zo'n vertegenwoordigster van dat sterrenvolk voor, bekeken vanaf haar rugzijde, starend over de Afrikaanse savanna, de deuren van het ruimteschip open, klaar om te landen. De binnenzijde van die deuren is versierd met lichtgevende motieven uit hun vroegere aardse cultuur, zoals de ibis.
Hoe kan ze blond zijn zal je vragen. Wel, Jezus Christus kan ook niet blond geweest zijn, en werd toch een onnoemelijk aantal keer als blonde man geportretteerd. En ook, en dat is een wetenschappelijk feit, de oude Grieken, voor ze zich vermengden met andere etniëen, waren ook blond.
Dit geheel heeft iets van de geest van het einde van de negentiende eeuw: ook toen begonnen velen afstand te nemen van de klassieke christelijke verhalen en hun heil elders te zoeken. In exotische godsdiensten en filosofïeën. In vrijmetselarij, eigen interpretaties en fantasmagorïen.
En ook: sinds mijn kinderjaren ben ik gefascineerd door Jugendstil, en het symbolisme, de schilderstijl ten tijde van de Jugendstil.
En zo komen alle elementen op hun plaats: de lijst in Jugendstil, omvattend een symbolistisch schilderij , dat op hedendaagse wijze de eeuwigheidsvragen wie zijn wij, van waar komen wij, waar gaan wij naar toe een semireligieuze impact geeft.